Storing kan vele vormen aannemen en er mee omgaan is een proces dat moet beginnen met een brede kijk, en zich dan geleidelijk moet richten op de meer specifieke symptomen. Het kan ingewikkeld worden en er kunnen onderweg doodlopende wegen zijn. Het kan gaan om technisch onderzoek, onderhandeling met buren, overleg met een openbaar nutsbedrijf, doorverwijzing naar de RDI of een combinatie daarvan.

Het doel van deze website is om je door het labyrint van informatie te leiden om hopelijk een zinvolle oplossing voor het probleem te vinden.

Eén ding is zeker. De verantwoordelijkheid om actie te ondernemen ligt bij jou, de operator, en technisch onderzoek is een van de hoekstenen van onze hobby. Serviceproviders en de toezichthouder zullen alleen interesse tonen als het voorbereidende werk goed is gedaan. De ondersteunende middelen van de toezichthouder zijn beperkt en ze zullen alleen in actie komen als goed gedocumenteerd bewijs een onderzoek ondersteunt.

Na afloop van de “Basisdiagnose” heb je een profiel en een goed begrip van de kenmerken van het probleem. Dit profiel vormt de basis om verder te gaan.

Soms moet je vragen “wat is het niet?” in plaats van “wat is het wel?”. Het laatste leidt tot aannames – en we weten allemaal wat er gebeurt als je aannames maakt. 

Deze website biedt een aantal pagina’s met tips, informatie, en formulieren om je te helpen bij deze beoordeling en gegevensverzameling.